Irmscher Manta 4.0 V6
2004.07.30. 11:59
Michael Walter már 19 éve ízig-vérig Manta rajongó. (www.Manta-B.de) Már korán megfogta a klasszikus rájaforma és az izmos teljesítményű hathengeres technika. Az aktuális gépének sötétzöld karosszériája alatt egy 4 literes Irmscher motor van beépítve, 315 lóerővel. De az itt bemutatott szuper-Mantáig hosszú út vezetett.
18 évesen Michael egy autókereskedőnél egy Mantát szabadított ki a hó fogságából. "Olyan klassz formája van.." A következő modell már egy B Manta volt, és ettől kezdve mindegyik autó meg lett tuningolva. Egy 3 literes 6 hengeressel folytatódott a történet: ezután egy "Six-pack" Manta jött, Strauss-technikával és egy 3.0 24V motort is beszerzett a ma biztosítási ügynökként dolgozó autó-őrült. Ezután a mindent eldöntő apróhirdetés következett, amely Marcus számára rendkívül szerencsésnek bizonyult. Egy felszámolás során került az akkori valószínűleg SKT prezentációs autó, egy Manta 3.0 24V kalapács alá. Bagóért sikerült a rája-rajongónak az egyedi darabot megszereznie ("Ezt senkinek sem szabad elmesélnem...")
Az alap egy '83-as i200-as volt, és külsőleg a dupla-fényszórós, hátsó-spoileres Opel pontosan úgy is nézett ki. Csak a Lexmaul lökhárítók és a BBS 15"-os felnik lógnak ki első látásra a sorból. "Nagyon sok örömöm volt ezzel a géppel az első 55 ezer kilométeren" -emlékszik vissza a friedbergi. Egyértelmű, hogy a jobb a jónak ellensége, és különben is egy igazi Opel rajongó nem tud ellenállni egy 4 literes Irmscher motornak. Ehhez tudni kell, hogy Michael az évek során végig kapcsolatban maradt az STK-Strauss-sal Bömenkirch-Heidenheim-ban, ahol is sikerült végül egy ilyen szerkezetet találnia. "Az Irmscher a motort a raktárban maradt alkatrészekből építette újjá." - meséli Michael. Így lett az eredetileg csak vezérműlánc cseréből egy sokkal többrétűbb technikai átépítés, amelyet kompletten a Strauss műhelyében oldottak meg.
Rengeteg alkatrészt a rája-rajongó egy gondosan vezetett raktárból tudott beszerezni. Ilyenek voltak pl. a már 1997-ben homokfúvott cink-bevonatú, sárga porréteggel bevont tengelyek. A motortartó baktól a rugózási tulajdonságokig mindent az új 4 literes motorhoz állítottak. A speciális Strauss elülső tengely egy megerősített alsó keresztlengőkarral és GT/E gólyalábakkal rendelkezik. A teljes kormányrendszer is fel lett újítva. Az SKF Panhard-rúd állítható. Egyedi gyártásban készültek az F&S lökésgátlók és állítható Konik.
Az SKT az új 4 literes 24 szelepes motorhoz új kábeleket húzatott be. A 276 fokos Imotec vezérműtengelyeket Michael a pincéjében rejtegette. Átdolgozott hengerfejjel, könnyített lendkerékkel és Mantzel-átalakítású Irmscher vezérléssel a hat hengeres a mérések során 315 lóerőt és 415Nm-t mutatott. 8,5 literes olajteknőtől a dupla kipufogós SKT rendszeren át semmi sem hiányzik. Az akkumulátort a csomagtartóba költöztették át, a saját készítésű váltótartóra az SKT a 265-ös Getrag 5 fokozatú váltót erősítette. 750Nm-t (tehát mint egy Bentley Continental) bír ki állítólag a 9,5-ös speciális kuplung, titán kuplungtárcsával. Egy megerősített kardántengelyen keresztül jut el az erő a 40%-ban zárt hátsó futóműhöz. A felújítás hevében Michael a fékrendszer felújításáról sem feledkezett el. Elöl 302mm-es , hátul pedig 279mm-es belső hűtésű féktárcsa parancsol megálljt a sebességnek. A főfékhenger a Manta 400- ból származik.
A 17"-os kerekeknek köszönhetően a fékek minden további erőfeszítés nélkül elférnek. Michael kétrészes RH-CUP felnik mellett döntött 8 és 9 collos szélességben, melyeken Yokohama-Pneus 215/40 és 245/35 - 17 gumik feszülnek. Egy 300 km/h-s Mantzel km-órával, 3 kiegészítő műszerrel és egy 2 cm-rel nagyobb 34-es Raid kormánnyal (műszerek jobb láthatósága miatt) befejeződtek a belső tér átalakításai. A kultikus üléshuzat-felszerelést már gyárilag magával hozta az i200-as. A külső megváltoztatásában a hessen-i az SKT-nak tartozik hálával, kiknek munkájával nagyon meg volt elégedve. A 2001-es nyár kezdetén egy rendkívül boldog Michael hozta el a szuper-ráját Böhmenkirchből.
Sajnos a történetnek még koránt sincsen vége... 700km-rel később, zuhogó esőben, valahol az autópályán Michael épp a sebességkorlátozást feloldó táblát elhagyva újra rálépett a gázpedálra. "Csak egy kicsit gyorsítani akartam" - vigyorog a ma 32 éves tulaj - "de a pörgést nem lehetett megállítani, s az autó útja egyenesen a védőkorlátnak vezetett." A kormánymű és a technika szerencsére sértetlen maradt, de a karosszériában a későbbi pontosabb vizsgálatok a baleseti sebeknél több kárt mutattak ki. "Azt mondtuk, keresünk egy másik tip-top karosszériát." Felesége, Inge nagyban segítette a megrogyott Manta- mániákust autója helyreállításában. Több hónapnyi keresés után Svájcban sikerült az SKT-nak egy szlalomversenyre szánt rácfelvarrásos karosszériát találnia. Teljesen rozsdamentes és száraz állapotban volt egy raktárban. Azonnal átkerült a karosszéria Németországba, ahol több hónapnyi SKT-féle munka után (új hátsó spoiler, ajtók, motorháztető) optikailag az előzővel teljesen megegyező külső lett kialakítva. Az egész technikát átcsavarozták a megsérült rájából az újba. Mivel közben azonban a Walter család két fővel gyarapodott (ikrek...), a bukócsövezéstől és a 70 literes tanktól az 50 literes kiegészítéseként eltekintettek. A szín terén nem volt kompromisszum: "Raven- metál". Ez egy háromrétegű lakkozás, melynek alapja a Ford féle fekete-kék, mely brilliant-zölddel vegyül.
Csak remélhetjük, hogy Michael a jövőben a ráját vezetve jobb lábára jobban ügyel majd... Ugyanis emberünk még több teljesítményen töri a fejét, de akkor már ABS- sel és egyenként felfüggesztéssel... Az örökké fáradhatatlan Manta-tulajdonosok értik ezt. A fékeken biztosan nem múlhat, hiszen azok akár 380 lovat is megfognak...
TÉNYEK
Típus : B-Manta (1983.október) Motor : Irmscher 4.0 24V hathengeres (C4.0SE) 3983ccm, DOHC, két 276 fokos Imotec vezérműtengely, átdolgozott hengerfej, Irmscher/Mantzel vezérlés, K&N légszűrő, 4,5 kg-os lendkerék, 8,5 l-es olajteknő, 16 soros Racimex olajhűtő. Kipufogó : két Metall katalizátor, kétcsövű SKT rendszer (55mm), DTM vég Teljesítmény : 272 le (200kW) 58aa-as fordulaton (forgalmi szerint) Erőátvitel : 5 fokozatú sebességváltó ( Getrag 265 ), váltóútrövidítéssel, Omega A vezetéssel. 9,5" SKT kuplung titán tárcsával, megerősített kardántengely, 40%-os zárású sperr, 3,44:1 Első felfüggesztés : kettős lengőkaros függetelen felfüggesztés, megerősített alső lengőkarok, Eibach stabilizátor Hátsó felfüggesztés : SKT állítható Panhard-rúd, Eibach stabilizátor Rugózás : SKT, kb -35mm Lengéscsillapító : Fichtel&Sachs/Koni Felnik : RH CUP, kétrészes 8*17 ET 47, 9*17 ET 47, elöl kb 25mm, hátul 15mm nyomtávszélesítés Gumik : Yokohama A520 215/40 17 245/35 17 Fékek : belső hűtésű SKT tárcsák, elöl 302*28mm, hátul 279*22mm, főféhenger a Manta 400-ból További extrák : SKT elülső löhárítókspoilerrel és fehér indexekkel, dupla fényszóró és hátsó spoiler az i200-ról, szélesített kerékjáratok Beltér : 34-es RAID, Mantzel 300km/h Turbo km-óra, VDO kiegészítő műszerek (olajnyomás és -hőmérő, ampermérő), i200 belső kialakítás, Zender alu-váltógomb Zene : Becker "Traffic Navi Pro", Kenwood hangszórók, Concord 4 csatornás végfok
KÉpek a verdáról:
Nincs jelenleg kép a verdárol!
|