Corsa B Trubó(Gömbvillám)
2004.07.30. 11:40
Rövid vizsgálatok kiderítették, hogy Markus Bleimbrunner autójára még a "gömbvillám" kifejezés sem nyújt megfelelö definíciót. Ennél a fizikai kuriózumnál egy villámgyors Opel-röl van szó, egész pontosan : egy turbó feltöltös Corsa B-röl.
A lexikonokban eddig a gömbvillámokat, mint a szivárvány sok színében tündöklö tojás, vagy gömb alakú jelenségeknek definiálták, kb. 20cm-es átmérövel. Ezek közül sok dolog hamisnak bizonyult. Esetünkben például egy kb. 3,73m hosszú Corsa B- röl van szó, és tulajdonosa az autót Sigi Polzer segítségével a Bentley-féle lézer-ezüst színnel fényezte át. A BMW-börrel bevont járgány belseje, beleértve a müszerfalat is, ezzel szemben sárgában pompázik. Ezzel a megfigyeléssel úgy tünik, hogy egy áramszolgáltató teóriája igazolható: az áram, az sárga.
A gömbvillám nem mindennapi töltetéért - ami 243 kW (330 LE) a tulajdonos szerint - egy benzint nem kímélö eröforrás felelös, melynek maximális forgatónyomatéka 490 Nm. Itt egy EDS-sel felszerelt, 4-es fázisú tuningon átesett motorról van szó, mely egy Calibra turbóból származik (már csak a nagy töltölevegö-hütö hiányzik). A villám - pilóta által nyújtott információk szerint - motorblokkja 2,1 literre lett felfúrva, és Mahle-féle nagyméretü dugattyúkkal lett felszerelve. A hengerekben keletkezö robbanás keltette nyomás a hajtókarokon keresztül a széria-forgattyústengelyt hajtja. Ahhoz, hogy a nagy megterhelésnek kitett dugattyúkat és a motorhöt megfelelö szinten lehessen tartani, ahhoz olajbefecskendezéssel gondoskodnak a dugattyúk hütéséröl. Az olaj höfokát, melyet egy EDS-pumpa keringet, egy MACAL-olajhütö tart a megfelelö szinten. De a hengerfej is meg lett rendesen bütykölve... Így például az óriási szelepeket is hozzá igazították a megnagyobbított járatokhoz. A turbó maximális töltési nyomását pedig elektronikusan 1,25 bar-ra növelték.
Teljesen ellentétben azzal, ahogy azt eddigi vélemények mondják, ennél a gömbvillámnál nem egy a föld felett magasan szálló objektumról van szó, hanem egy jelenségröl, mely nem sokkal a föld felett siklik. De még mennyire, hogy nem sokkal... Mérések kimutatták, hogy a Rüsselsheim-i villám a sárga Koni-kkal párosított KW futómünek köszönhetöen elöl 90, hátul 60 mm-rel mélyebben fekszik. Hátul egyébként egy Kadett E GSi 16V-böl származó hátsó tengely figyel, melyen 5-lyukú Schenkel Mathijssen pogácsák találhatók, erre vannak a V6-os Vectra tárcsái felcsavarozva. Ezzel ellentétben elöl belsö hütésü Calibra Turbo féktárcsák emésztik fel a mozgási energiát, amely egy Sachs versenykuplungon, egy Cali 6 sebességes váltón (módosított váltóáttételekkel) és elsö kerék hajtáshoz átalakított osztómüvön keresztül jut el a Mathijssen féltengelyekig. És végül a magasfényü BBS LeMans felnik 8.5*17 ET 30 méretben elöl, és 9,5*17 ET 32 méretben hátul. Ezeken feszülnek a Dunlop SP9000 abroncsok 205/40 -17 méretben elöl, 225/35- 17 méretben hátul. A kerekeket LSP kerékívek fedik, melyek GFK-val vannak felerösítve.
Azt, hogy a Corsa egy nagy feszültséget keltö jelenség, a kinézete is megerösíti bennünk. Elsötétítettség, morcos tekintet és saját építésü, majdnem asztallap nagyságú elülsö maszk, hozzá még Spall-féle nagyteljesítményü levegöztetökkel. És még csodálkozunk, hogy az elöttünk haladó autó soförje majdnem szívinfarktust kap, ha belenéz a visszapillantó tükörbe...
De még a villám belsejében is nagyobb watt-teljesítmény kerül felhasználásra, mint sok átlagos otthonban. Ezt a rengeteg energiát a hifi emészti fel. Ez egy MD rádióból (MDX C800 REC) és egy 10-es CD-tárból áll. Az ö kivezetö kábelük egy Helix- féle 5 csatornás végfokot erösít (720 W) és egy 1000 W-os Helix mono erösítöt, ami a börrel bevont kárpitra van felerösítve. De ezzel még nincs vége... A zene-erömü kábeleinek nagy része a beszerelés során a kárpitok mögé rejtözött. A kétutas rendszert Marcus a csupasz ajtókba építette be. Az oldalsó részekbe viszont a Rockford Power mélyhangszórók dobozai kerültek. A feszültség fenntartásáért két Brax-féle kondi felel, melyek a pótkerék mélyedésében kaptak helyet. Ezzel a megoldással elég hely maradt ahhoz, hogy a hátsó üléssor megmaradhasson. Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy elég furcsa körülmények uralkodnak ott. A szokványos hátsó üléssor helyett, ugyanúgy, mint elöl, két Monaco-kagylóülés lett beépítve. A hátsó ülésekre egyébként nem lehet ráülni, mert a gömbvillámba egy bukócsörendszer lett beépítve, mely a boruláskor nyújt kellö védelmet. Egy keresztirányú Heigo-féle bukókeretröl van szó, mely 20 m-nyi csöböl áll.
TÉNYEK
Típus : Corsa B 1998 Motor : 2.0i 16V Turbo, soros 4hengeres, DOHC, EDS-átépítés (Phase4), motor 2.1l-re felfúrva, átdolgozott hengerfejek, átlagosnál nagyobb szelepek, Mahle-féle nagyméretü dugattyúk, acél-hajtókar, dugattyúfelület-hütés, 1.25 bar-ra növelt töltönyomás, állítható gözkerék (turbo), BMW töltölevegö-hütö, megerösített EDS-olajpumpa, benzinpumpa a Corsa GSi-böl és Cali Turbo-ból, krómozott motorfedél, tisztán ragyogó motortér, nyitott K&N légszürö Kipufogó : 63.5mm Jetex A csop. felszerelés, versenykatalizátorral Eröátvitel : 6 fokozatú sebesség váltó (elsökerékhajtáshoz módosítva, módosított váltóáttételek), Mathijjsen féltengely, Sachs versenykuplung Teljesítmény : 243kW / 330 LE Elsö futómü : egylengökaros McPherson -felfüggesztés, stabilizátor (Corsa GSi) Hátsó futómü : hátsó tengely és stabilizátor Kadett E GSi-böl Rugózás : KW-ültetés (-90/-60mm) Lengéscsillapítók : sárga Koni Felnik : BBS LeMans, magasfényü, sárga betéttel, elöl 8,5*17 ET 30 , hátul 9,5*17 ET 32 Gumik : Dunlop SP9000, elöl 205/40-17, hátul 225/35-17 Fékek : belsö hütésü féktárcsák (Cali Turbo), Mathijjsen-féle pogácsák Egyéb extrák : morcos tekintet (saját készítés), saját építésü elülsö kötény és spoiler, üvegszálas müanyagból készült kerékív-szélesítés, Mattig M3 tükör, Mattig hütörács, ablakmosóspricnik, hátsó ablaktörlö és antenna eltávolítva, helyük behegesztve, In-Pro mintázatlan fényszórók, piros hátsólámpák Beltér : 32-es MOMO Millenium sportkormány, négy Monaco Rallye I kagylóülés, müszerfal és a többi megmaradt berendezés kukorica-sárga BMW-börrel bevonva. 20 méter Heico csöváz, Audi TT pedálok, töltönyomás és olajhömérö Zene : Sony MD rádió MDX C800 REC, 10-es CD-tár, Helix 5 csatornás erösítö (720w), Helix 1000QX Monoblock 1000W, 2db Helix 2-utas rendszer, 2 Rockford mélyhangszóró, 2 Brax kondenzátor
Köszönetnyilvánítás : Mindenkinek , aki a Turbo-projektben részt vett : Martin Huber (Motor), Sigi Polzer (fényezés), Martin Stelzl (bör), és az egész Rieger csapatnak.
Nincs jelenleg kép a verdárol!
|